انتشار اولین کتاب کمسیون خانواده بنیاد آفرینش انس – از تجربه خانواده معتادان تا خیانت زناشویی در «واکاوی مسایل خانواده»

خبر درگذشت مهری سویزی کارشناس اخلاق خانواده و رئیس پیشین سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان همچنین فعال حوزه زنان در واپسین روزهای سال ۹۹ غیر از اعضای خانواده و دوستان و نزدیکان موجب ناراحتی کنشگران و فعالان این حوزه‌ها نیز شد؛ اما اکنون با گذشت بیش از شش ماه از درگذشت وی، نخستین جلد از کتاب مجموعه خانواده با هشت موضوع با عنوان واکاوی مسایل خانواده از سوی بنیاد آفرینش انس منتشر شده که حاصل بخشی از زحمات وی به عنوان سرپرست این مجموعه و تلاش‌هایش برای تبیین مسائل زنان و خانواده و ارائه راهکارهایی برای حل آنهاست. 

سویزی در مقدمه کتاب نوشت: وضعیت خانواده در هر کشوری با شاخص هایی چون میزان ازدواج، طلاق، فرزندآوری، تداوم و رضایت مندی اعضای خانواده سنجه و ترسیم می شود که در حال حاضر با توجه به این شاخص ها خانواده سرنوشت دردناکی در جهان دارد…. خاصه در این دوران که جنگ پنهان با خانواده به جنگ آشکار تبدیل شده است؛ گرچه به دلیل دستکاری ذهن جامعه و افکار عمومی، این جنگ که از اتاق فرمان سرمایه داری و اتاق فکر لیبرالیسم به اجتماع سرازیر شده، مورد پذیرش آحاد زیادی از آن قرار گرفته است و یا لااقل سکوتشان در برابر این حملات گزنده چنین تفسیری را غیرمحتمل نمی داند (ص. ۱۱).

وی افزود: در واقع آنها توانسته اند به مدد ابزار بیشتر، ناشریف ترین برداشت از آزادی که آزادی جنسی بی حد و حریم است را ترویج کنند و این همان چیزی است که در قرن گذشته امانوئل کانت پیشگام تعلیم و تربیت غرب گفته که غرب از میان سه امر لازم معرفت، مهارت و اخلاق، مهارت را انتخاب کرده و دو تای دیگر را رها کرده است. بدیهی است جامعه ای که روی معرفت و اخلاق سرمایه گذاری فردی و اجتماعی نکرده باشد در برابر غریزه سالاری و بی بند و باری که دشمن تشکیل خانواده و دوام آن است، مطیع می گردد و اگر کسی هم غیر از این باشد، یا طرد می شود و یا تنها می گردد (همان). 

سویزی با اشاره به وضعیت خانواده در جهان کنونی نوشت: منظومه سلطه جهانی در سیر بی اعتنایی و سپس دشمنی با خانواده جهت اصلی ترکش های خود را به سمت زن گرفته تا با ایجاد اختلال در نقش مادری و همسری و حتی زن بودن، خانواده را از درون تهی و آماده ویرانی کند و اگر چه مردان را نیز با ترویج اعتیاد و لذت طلبی جهت ویرانی خانواده، بی نقش نگذاشته است، یادسپاری این مهم بس  حائز اهمیت است. حال که آنها برای زنان به دلیل اثرگذاری مضاعف شان در وضعیت خانواده تدارکات بیشتری دیده اند، پس سایر کشورهایی هم که می خواهند با یک نگاه مستقل و متعهد در برابر زباله های فرهنگی غرب بایستند و برنامه ریزی کنند، باید به این موضوع توجه تام داشته باشند. 

وی از توجه مردم ایران در سطح گسترده به ویژه نخبگان در بازگشت به موضوع خانواده سخن گفت و با اشاره به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر فروپاشی نهاد خانواده در دنیای غرب نوشت: امروز ما بیش از همیشه نیازمند مدیران و نخبگان کاربلد و دلسوزی هستیم که بتوانند در موضوع خانواده کار را نه با لقلقه زبان که با دغدغه قلب دنبال کنند تا با ایجاد نهضت ملی تشکیل خانواده، ۱۲ میلیون دختر و پسر آماده ازدواج، سامانی تازه یابند و برای تحکیم خانواده نیز که در معرض تازیانه های طلاق است چاره سازی کنند و در نهایت در حرکت به سمت تعالی خانواده برای تکامل اخلاقی و آرامش روحی اعضای خانواده و جامعه گامی مستحکم و اثربخش بردارند.

سویزی افزود: همه اینها ما را بر آن داشت که به موضوع خانواده و مساله ها و چالش های پیش رو بپردازیم و راه را برای حرکت به سوی الگوی مطلوب هموار کنیم. با این نگاه بود که به موضوع طلاق توافقی که تازیانه های سنگینی بر پیکر خانواده می زند، پرداختیم و برای روند رو به افزایش آن اعلام خطر کردیم و همچنین به موضوع فرزندآورری پرداختیم؛ موضوع مهمی که بی اعتنایی به آن در آینده ای نه چندان دور کشور را با مشکلات عدیده مواجه می کند ولی به روشنی آشکار است این مطلب باید مدیران و مسئولان را جهت اقدام درست، آماده اقدامات گسترده کند. 

وی با اشاره به اثرات تک فرزندی بر نامتعادل کردن تربیت نوشت: همچنین به خیانت به عنوان یکی از عوامل مهم طلاق پرداختیم که چگونه یک سازمان اخلاقی قوی در فرد می تواند نگاهبانی عفیفانه از حریم خانواده باشد و در ادامه به موضوعات دیگری در زمینه اثر فناوری های دیجیتال و فضای مجازی بر ارتباط درون خانواده و بر کارکرد خانواده پرداختیم. موضوع دیگر چالش های تعامل والدین و فرزندان و سپس اثر اعتیاد بر طلاق است که در این کتاب به تبیین آن پرداختیم و در نهایت وضعیت خانواده را کرونا از لحاظ پیامدها مورد واکاوی قرار دادیم. 

عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیر عالمل بنیاد نیز در مقدمه کتاب نوشت:

این کتاب تحت عنوان واکاوی مسایل خانواده، اولین کتاب از موضوع مهم خانواده است که زیرنظر زنده یاد سرکار خانم مهری سویزی که از اعضای اصلی و فعال هیات موسس و شورای بنیاد آفرینش انس بوده و سوابق علمی، تجربی و مسئولیت های مهم در نهادهای مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش و قوه قضاییه داشته، تهیه و تدوین شده است. 

وی افزود: آسیب های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به موضوع خانواده در جوامع و کشورهای اسلامی؛ از جمله ایران و تاثیرپذیری آن ها از جوامع و کشورهای سکولار که مروج فرهنگ بی بند و باری و کم رنگ شدن ازدواج های رسمی مبتنی بر ارزش های ادیان الهی می باشد، منشا نگرانی های عمیق امروز و به خصوص فردای جوامع جهانی و این کشورها شده است.

از این رو بنیاد آفرینش انس در راستای ماموریت ذاتی خود بر آن شد که در ایام سیطره ویروس کرونا که عملا امکان برگزاری نشست های علمی تخصصی به صورت حضوری وجود ندارد، موضوع خانواده را در یک جستار علمی مورد واکاوی قرار داده و به بخش مهمی مسائل آن بپردازد. 

قبض و بسط فناوری های اینترنت محور برای ارتباطات درون خانوادگی نوشته ایمان عرفان منش، تمایل به فرزندآوری؛ بازدارنده ها و راهبردها به قلم سیده فاطمه محبی، خیانت زناشویی؛ از عوامل تا تبعات نوشته اسماعیل بلالی، واکاوی تجربه زیسته خانواده معتادان نوشته زینب جهاندار لاشکی، آسیب شناسی اجتماعی طلاق توافقی نوشته مهدی رحمانی، کرونا و خانواده؛ چالش ها و پیامدها به قلم محمودعلی احمدی و سیده فاطمه محبی، چالش های تعامل والدین و فرزندان نوشته سیدمحسن اصغری نکاح و منصوره حیدری و فضای مجازی و کژکاری های خانواده در جامعه ایرانی نوشته ستار پروین، محمدعلی حق بین و رضا جاویدنسب پژوهش هایی است که در این کتاب گردآوری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *